• Уто. апр 23rd, 2024

Moja planeta - magazin za aktivni život

Moja planeta 16 (01.2012.)

DOWNLOAD tango_red_go_next_116002

Sadržaj:

Visokogorstvo: – Ekvator, na korak do sunca
Avantura: Suva planina, carstvo vrtač
Planinarenje: Zlatibor, Titov vrh, Ostrvica
Ljudi: Michael Kemeter
Biciklizam: Juhor
Sportsko penjanje: Takmičenje u brzinskom prečkanju
Tema broja: Pozicioniranje u prostoru – GPS

02 – 03
    Planininarski domovi / forum / reč urednika
Veliki adresar planinarskih domova iz celog regiona na jednom mestu.

Forum: Outdoor sportovi, planinarenja, najave akcija, kupi-prodaj, izveštaji sa akcija…

04 – 05     Stol, Karavanke, Slovenija – mesta za spavanje

Dom kod izvora Završnice (1.425 mnv). Automobilom: iz Žirovnice lokalnim putem do Tinčkove lovačke kuće (8 km) i još kilometar peške do doma; glavnim putem iz Tržiča za Ljubelj (12 km) i još 1,45 h do doma. Opis doma: Dom se nalazi na vrhu Smokuške planine ispod Pungarta na Zelenici, blizu izvora potoka Završnica. Ima 28 ležaja u sobama i 15 u grupnoj spavaoni. Ima 42 mesta za sedenje. Ima vodu i struju. Domom upravlja PD „Žirovnica” Trase: Na Stol se penje preko sedla Šija. Postoje dve trase do vrha, preko doline V Kožnah (oko 3 h) kontakt: telefon: +386 30 274 262 e-mail: dom@planinsko-drustvo-zirovnica.si www.planinsko-drustvo-zirovnica.si/dom
Planinski dom na Zelenici (1.536 mnv)

06 – 07     Pisma čitalaca

Sa čitaocima „Planete” želimo da podelimo svoje iskustvo samostalnog organizovanja planinarskih tura. Evo o čemu se radi! Letos smo proveli desetak dana u Slovačkoj i ispenjali nekoliko vrhova Visokih Tatri. To nam je bila želja, pa smo „izguglali” planinarske akcije. Najpovoljnija je bila 240 evra po osobi za pet dana. To nam se učinilo malo skupim, pa smo „guglali” dalje i sasvim slučajno pronašli privatni smeštaj u „podtatranskim” mestima po ceni od sedam evra po osobi. Sva ova mesta su tatranskom železnicom povezana sa podnožjem odakle se panju svi atraktivni vrhovi, što znači da ste maksimalno 30 minuta udaljeni od starta.

08 – 13Hako Olević     Visokogorstvo: Na korak od sunca – Ekvador

Lutajući po Internetu tražio sam vrhove iznad 5.000 mnv, koji bi se mogli savladati u roku do dvije sedmice, to jest koliko bih mogao uzeti slobodno od posla. Čim sam naišao na Chimborazo i opis uspona, nije mi trebalo dugo da se odlučim za osvajanje tog vrha i da počnem sa planiranjem. Chimborazo se nalazi u Ekvadoru, Južna Amerika. Kao što i samo ime govori, kroz tu državu prolazi ekvator (0 stepeni), kao zamišljena linija, koja je podjednako udaljena od sjevernog i južnog pola. Tu u neposrednoj blizini ekvatora nalazi se i glavni grad Ekvadora Quito, na nadmorskoj visini od oko 2.800 m. Može se reći da se Ekvador sastoji od tri dijela, i to: priobalnog, zatim planinskog vijenca Andi, i trećeg dijela Amazonije.

14 – 17Marko Nikolić     Avantura: Suva planina – carstvo vrtača

… Sa druge strane, Suva planina je, po meni, definitivno najbolji vidikovac Srbije, ukoliko imate sreće, kao što smo mi imali poslednjeg, četvrtog dana sa vidljivošću. Najlepši je pogled sa Litice (1.683 mnv) i Golemog vrha (1.535 mnv). Ka severu vas jedino zatvara Trem, ali to nije bitno jer u tom pravcu nemate nijednu ozbiljnu planinu. Ka zapadu dominira Kopaonik, Mokra gora i Hajla. Kako se više okrećete ka jugu vidite Komove, celu Šar planinu, pa Besnu Kobilu. Zatim Ruj i poznate Bugarske planine u pozadini, Vlašku planinu, Golemi Stol. Kao šlag na torti je pogled ka istoku i ceo greben Stare planine. Polako se završava krug ka Tremu i kao poslednje vrhove vidite Rtanj i Divnu Goricu…

18 – 20Branislav Makljenović     Planinarenje: Prvi januar na Zlatiboru

Nestrpljiv i željan planine, dočekah poslednji dan u godini. Polaskom kombijem iz Pančeva, zakotrljasmo odlučnost u namjeri da tri dana uživamo u naručju Zlatibora. Broj 19 bio je zaokružen na spisku. Kovin, Smederevo, Kragujevac, Čačak, Užice… Zlatibor. Gume su pjevale svoju pjesmu, budeći nam sjaj u očima. Pod dirigentskom palicom vozača Bore, stižemo direktno u zimsku čaroliju. Okićen u bjelo, Zlatibor raširio zvjezdani osmjeh i dočekao nas sa toplih -10 stepeni Celzijusa. Vožnja od podne do 17 h, začas se, pretvorila u slavlje hodanja. Čika Ljuba nas dočeka ljubazno, u svom planinarskom domu, što iskoristismo za brzi smještaj po sobama. Za čas smo bili spremni dati se u akciju.

21 – 22Slavko Šmit     Planinarenje: Preko 5 vrhova, Šar planina

U organizaciji PK „Balkan” (Beograd) i PD „Makpetrol” (Skoplje), 18 decembra 2011. godine, osvojen je najviši vrh Šar Planine – Titov vrh. Uspon je izvršen grebenom Šare, u zimskim uslovima, prelazeći pri tome pet vrhova (svi preko 2.500 m), kao što si Cerepašina (2.550 m), Bakrdin (2.704 m) i Titov vrh (2.747 m). Povratak je bio istom, trasom tako da su se planinari, praktično, na svaki vrh popeli i spuštali po dva puta. Na startu uspona u šest sati ujutro, u naselju Popova Šapka, ispred Metereološke stanice (1.800 m), okupilo se oko 25 planinara iz Srbije i Makedonije. Planinari koji su se ovom pozivu odazvali iz najudaljenijeg mesta bila je četvorka sa severa Bačke

23 – 25Dragan Delić     Planinarenje: Ostrvica – planina mala, izazov veliki

Ostrvica je vulkanska kupa visoka 758 m koja svojim položajem i oblikom dominira nad pitomim predelima Rudnika. To je vrlo strm i teško pristupačan šiljak, na koji je pristup moguć jedino sa severozapadne strane, koja prvo vodi kroz šumu, a zatim vrlo atraktivnom kozijom stazom. Sam vrh se inače završava sa dva manja vrha koja su povezana grebenom. Na jednom delu vrha nalaze se i veoma atraktivni ostaci srednjovekovnog utvrđenja, za koje se pretpostavlja da je služilo kao osmatračnica. Iako je visoka samo 758 m Ostrvica veliki je izazov za planinare, te je zbog svog izgleda i težine dobila ime Srpski ili kako je još zovu Mali Materhorn.

26 – 27 Ivan Oprijan     Planinarenje: I žurka i planinarenje – Tara

Grupa od dvadesetak planinara iz Pančeva, pojačana sa par ljudi iz Beograda, u organizaciji PSD „Jelenak”, krenula je rano ujutru poslednjeg dana, sada već stare nam 2011. godine put Nacionalnog parka „Tara”, u Kaluđerske bare, veoma popularan i atraktivan deo ove planine. Željni snega koji nikako da padne, oči su nam zaiskrile kao u malog deteta, kada se snežni pokrivač povećavao kako smo prilazili našoj konačnoj destinaciji, sve dok se okolina nije pretvorila u pravu zimsku idilu, totalno drugačiji svet od onog koji smo ostavili iza sebe kada smo krenuli. Smešteni smo u jednoj privatnoj vili, velikoj taman toliko da primi sve nas. U blizini smo hotela „Beli bor” …

28 – 29Stefan Petrovski     Planinarenje: Iznenađenje na zaleđenom jezeru

Oko podne smo krenuli na Golemo ezero (planina Baba) koje se nalazi na 2.218 mnv iz sela Niže Polje koje se nalazi na 1.100 mnv. Vreme je bilo oblačno i padao je sneg. Bilo nas je sedmoro, a dvoje nam se priključilo sutradan, 1. januara. Staza nije bila gažena do tad, pa smo je mi prtili. Sneg je bio oko 40 cm. Na kraju, posle četiri sata hodanja, sa rančevima teškim oko 15 kg u proseku, stigli smo konačno do planinarskog doma na Golemom ezeru. U ponoć smo gledali vatromet koji se dešavao dole u gradu Bitoli. Bilo je sjajno dočekati novu godine na planini napolju i dalje od civilizacije. Prvog januara je nas je dočekalo fenomenalno vreme, postavili smo sto na zamrznutom jezeru i tamo smo ručali i pili vino.

30 – 31 Jelena Dragićević     Planinarenje: Trenutak sa sobom i sa planinom – Rtanj

Doček Nove godine na vrhu Rtnja ili „Deda Mraze, uspeli smo i bez tebe!”! Ovo je doček samo za najhrabrije, najspremnije, najspretnije i psihički najstabilnije ljude. Tačno u ponoć biti na 1.566 mnv i uživati u pogledu na okolne gradove i vatromete koje prašte iznad njih! Temperatura od -18 i vetar od 35 km/h učiniće uspon još zanimljivijim i lepšim, jer, kako neko reče: „Bol je privremen, a pobeda je večna”. Ovako je Milan Vučić (PK „Šiljak”, Boljevac) pozvao drugare na doček Nove godine na Rtnju. Odazvala se mala, ali odabana grupa. Neko je, jednom, rekao da su najbolje one knjige koje ne mogu da se čitaju. Za koje ti, i kad ih pročitaš, dođe da ih sakriješ od sebe …

32 – 33Mikan Andreev     Promocija: Konkurs za najbolju fotografiju „Pećine i mi“

U toku je peti po redu fotokonkurs „Pećine i mi”, koji je drugi put zaredom balkanski! Ovaj konkurs za najbolju speleo fotografiju, kao i ranijih godina, organizuje Speleo klub „Prista” iz grada Ruse, Republika Bugarska. Po rečima Saša Popova, predsednika Speleo kluba „Prista”, u početku je ovaj fotokonkurs bio zamišljen kao klupski. – Na poslednjem klupskom sastanku na kraju godine pregledavane su fotografije članova kluba, komentarisane i uz jedno lepo druženje i razgovor birane su najbolje od strane gledalaca. Tako je bilo prve godine. Druge godine međunarodni karakter fotokonkursu dao je Mikan Andreev iz Dimitrovgrada, Republika Srbija, sa setom fotografija iz „Vetrene dupke”, pećine pored sela Vlasi kod Dimitrovgrada…

34 – 37 Moja planeta     Ljudi: Michael Kemeter – hod po konopcu iznad ambisa

Dok smo zabezeknuto posmatrali klipove na Youtube-u, kroz glavu nam je prolazilo mnogo misli… Od navijanja, brige i ushićenja kada bi bezbedno nogama dodirnuo tlo, do radosti i pitanja: „Ko je ovaj mladić?” Čovek koji hoda po žici iznad ponora, bez ikakvog osiguranja je mladi Austrijanac Michael Kemeter. Njegov hod po žici je fascinantan, inspirativan, opasan, ali i, začudo, smirujuć. Sigurno se pitate kako je to moguće. Hm… Evo njegove priče! Michael Kemeter je rođen i odrastao u centralnom delu Austrije, u malom gradu Tragöss. Ima 23 godine i skoro osam godina profesionalno se bavio streljaštvom (vazdušni pištolj). Šest godina je bio u austrijskom nacionalnom timu.

38 – 42Juhor radio     Biciklizam: Prvo ovogodišnje bicikliranje, Juhor

Prva vožnja u ovoj godini, pa gde drugo, nego u nama najbližu planinu – Juhor. Drugi je januar, a posle dočeka Nove godine, to je ujedno i najbolji način da se izbace novogodišnji maligani. Čist vazduh, blato, vlaga, a bilo je i snega. Svi sastojci su bili prisutni samo je sve to trebalo iskoristiti. Ekipa se skupila relativno lako, posebno odmah posle Nove godine, a i neko je tog dana slavio rođendan i to tamo gde je išao, što kolima, što džipom, a i najviše biciklom. Razlozi odlaska su bili različiti, kao što su na primer: mir, tišina, čist vazduh, švaleracija (ako će se lažemo), sticanje kondicije, a i zdravlja po najviše. Ne mogu da kažem ko je to, jer bih izdao samog sebe…

43GSS: Seminar orijentacije

Pretendenti na viša zvanja u GSS imaju obavezu da se odlično snalaze u prirodi i prostoru. Orijentacija je jedan od seminara koji je neophodno savladati, prema Pravilniku o članstvu i zvanjima GSS-a, pre polaganja za sticanje viših zvanja. Osim toga, seminar je savršena prilika i za sve ostale zainteresovane da prošire i upotpune svoje znanje kretanja po karti i snalaženja u prirodi. Pored spasilaca, GSS je omogućio učešće i drugima, pa su se planinari, alpinisti, speleolozi i orijentirci iz Srbije odazvali u velikom broju. Seminar se sastojao iz dva dela. Prvi deo je održan na Avali za vikend 13. do 15. maja. Tom prilikom su učesnici seminara učili o osnovnim pojmovima topografije, kartografije i orijentacije. Pored teorijskih predavanja, bilo je i praktičnih zadataka…

44 – 47Slobodan Bulović     Sportsko penjanje: takmičenje u brzinskom prečkanju / Eko list

Slobodno penjanje kao sportska disciplina ima svoju formu. Nema aut liniju, koš, faul i zato neprestano teži da izađe iz svojih okvira. Baš to je sportskom penjanju omogućio Penjački klub „Granit”. U svojoj hali sa veštačkom stenom organizovao je prvo takmičenje, te vrste, u brzin- skom „prečkanju”. Prečkanje zapravo predstavlja horizontalno kretanje po steni, na nekoj proizvoljnoj visini. Cilj je bio promovisati sportsko penjanje, zdrav i aktivan život uz sport. Zamišljeno je vrlo jednostavno nadmetanje u kome je potrebno što brže preći krug po „obroncima” veštačke stene. Za kretanje po steni penjači koriste brojna zašrafljena hvatišta…

48 – 49Tatjana Rajić     Ekologija: Vjeverice i Beštije za Vrmac

Ako ste ikada posjetili Kotor, sigurno ste, po izlasku iz kotorskog Starog grada, bar na trenutak odmorili oči na zelenim obroncima brda koje se pristire nasuprot gradu. Upravo je to Vrmac – na prvi pogled prirodna barijera koja dijeli opštine Kotor i Tivat. Ipak, oni koji imaju iskustvo boravka u prirodi, znaju da barijere ne postoje, već da postoje samo tačke sretanja. Tako je i Vrmac, prostor druženja, rekreacije i radosti za one koji imaju privilegiju da u njemu uživaju… a svi su dobrodošli.Kako je pozicija Vrmca takva da se nalazi nadomak Kotora i Tivta, planinari i planinarke PK „Vjeverice”, od samog osnivanja kluba, veoma često su organizovali ture po brdu…

50 – 51Radenko Lazić     Promocija: Koncept Sremuš

Koncept za ishranu iz prirode „Sremuš” okuplja entuzijaste koji vole prirodu, druže se poštujući njene zakone i koriste jestive plodove koje nam nesebično daruje. Setimo se da „priroda neće slediti čoveka, već ljudi moraju slediti zakone prirode”. Pokret je osnovan u okviru PSD „Kopaonik” i sprovodi samostalne aktivnosti, pre svega, kroz obuku na licu mesta (u prirodi) u prepoznavanju, pravilnom branju i upotrebi darova prirode u ishrani. U sedmodnevnoj školi ishrane iz prirode možete da naučite da prepoznate, uberete i upotrebite samoniklo jestivo i lekovito bilje (SJB), da upoznajte raskoš sveta šumskih pečurki (SJG), da „ujedete” zmiju…

52 – 55Milijana Tomić     Putovanja: Laponija

Severni deo starog kontinenta – hladna Laponija, sa ogromnim prostranstvima zamrznutih artičkih tundri, gustih šuma i nepristupačnih obala, odiše posebnom magijom i zimskom čarolijom u pravom smislu te reči. Doba kada sunce jedva da se pojavljuje (prelaz stare u novu godinu), period je kada počinje naša zimska priča… Finci su pre svega veliki zaljubljenici u more, a pogotovo u jedrenje. Stereotipi koji ih predstavljaju kao ljude bez emocija, koji piju k’o Rusi, možda ipak nisu na mestu, jer oni su jednostavni, ljubazni i radoznali ljudi, vezani za svoju domovinu i prirodu. Finci slobodno vreme i odmore najradije provode putujući po Finskoj i odmarajući u živopisnim drvenim kućicama…

56 – 59 Igor Janošević     Market: Pozicioniranje u prostoru – GPS

GPS ili GLOBAL POSITIONING SYSTEM je satelitski baziran radio – navigacioni sistem koji je razvijen, održavan i kojim upravlja Ministarstvo odbrane SAD. Pun naziv ovog sistema je NAVSTAR GPS, a korisnicima omogućava da, uz pomoć GPS prijemnika, ustanove svoju poziciju (geografsku dužinu, geografsku širinu i nadmorsku visinu) sa velikom preciznošću bilo gde na ili u blizini Zemljine površine, pod uslovom da postoji optička vidljivost prijemnika i navigacionih satelita. Drugim rečima, nije upotrebljiv u zatvorenim prostorima ili pod zemljom, ali funkcioniše u svim vremenskim uslovima. NAVSTAR GPS sistem sastoji se od tri komponente, i to: svemirske, kontrolne i korisničke.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *