• Чет. апр 25th, 2024

Moja planeta - magazin za aktivni život

Moja planeta 21 (06.2012.)

DOWNLOAD tango_red_go_next_116002

Propeler: Putovanje svetom bez novca, Michael Wigg
Kampovanje: Gradac
Ljudi: Podvodni život s Lloydom Godsonom
Prva pomoć: Kako pomoći u planini?

02 – 03
    Novinarnica / reč urednika

Nova izdanja časopisa „Moja planeta” od sada će moći da se čitaju i putem internet portala www.novinarnica.net. Saradnjom sa portalom Novinarnica, na kome se nalazi sva dnevna štampa, kao i razni nedeljnici, časopisi iz Srbije i regiona, želeli smo da unapredimo odnos prema našim čitaocima i da im omogućimo da čitaju naše novine bilo kad i bilo gde, tako što će putem kratke procedure, otvaranja naloga biti u mogućnosti ne samo da čitaju, već i da čuvaju i prave sopstvenu arhivu interesantnih tekstova na internet stranici Novinarnice. Novinarnica predstavlja prodaju ili besplatno čitanje novina u elektronskom formatu, u zavisnosti od vrste izdanja, ne gubeći na originalnosti, zadržavajući isti izgled, kao i sadržaj.

04 – 05     Olimp, Grčka – planinarski domovi

Planinarski dom „Spilios Agapitos”. Lokacija: U vlasništvu je planinarske i penjačke asocijacije (EOOA, www.eooa.gr) i nalazi se na 2.060 mnv na evropskom pešačkom putu E4. Danas je drugi po veličini dom u Grčkoj, a jedan je od najkomfornijih zahvaljujući 50 godina dugom zalaganju članova udruženja zajedno sa domarom koji se zove Kostas Zolotas i koji takođe više od 50 godina vodi ovaj dom. opis objekta: Kapaciteta je 120 ležaja u spavaonama, a ima i kuhinju, trpezariju, kupatilo, te uslugu gorske službe spašavanja u slučaju potrebe. Dom je otvoren od sredine maja do kraja oktobra. moguće aktivnosti: Iz doma se penje na vrhove Skolio i Mitikas…

06 – 07     Pisma čitalaca

U prošlom broju „Moje planete” čitam tekst o tome kako sa ljubimcem ići u planinu, a ja već godinama planinarim i uvek sam u društvu pasa. Sve što piše u tekstu – sve je tačno! … Naravno, ako govorimo o rasnim psima. Moji četvoronožni drugovi u planini su listom džukci – mešanci, raznih veličina i dužina nogu. Do sada se ni jedan nije požalio na neugodan teren, niti je tražio da ga nosim u rancu! Hehe! Mislim da je problem i u psima i u ljudima. Baš kao što piše u tekstu: nisu svi psi projektovani za sve prilike, a neki vlasnici pred svog ljubimca stavljaju preteške zadatke. Probajte sa mešancima i, ako ste u mogućnosti, potražite ga u azilu. To je „rasa” projektovana da se snađe.

08 – 15Nina Ađanin     Alpinizam: Denali, do vrha i nazad

Nina Ađanin prva je alpinistkinja iz Srbije koja je 22. 5. stupila na vrh Denala…
Sunce! Vidim planine oko sebe, koja lepota, odmah je i volja drugačija… Ta magla, uh… Kao da mi je zatvorila celu glavu kao i sam vidik… Ništa ne vidim… Fokusirana sam na korak, a korak je bolan… A sad vidim prostranstvo, gomilu mogućnosti, lepotu, nasmejano lice mog partner – penjača! Šta lepše poželeti! Krenuli smo gore… Po lepom vremenu sve je lakše. I ovaj put ispred nas je bila već kolona tako da su se sanke mnogo lakše vukle, a i Brian je uzeo gorivo na svoje sanke tako da mi olaksao teret!

16 – 21Gordana Anastasijević     Outdoor: Stazama otkrića, osma kapija

Želeli smo da svojim pristupom pomerimo granice, pokažemo skrivene lepote našeg prirodnog trezora, istraživački, bez stereotipne forme koja sputava; da svežim vetrom inventivnosti prhnemo u jedra slobode ljudima koji vole boravak u prirodi… Ali, nismo mogli očekivati da će naša zvanično prva klupska akcija biti ovenčana novim otkrićem! Ne vredi… Moram, po ko zna koji put da počnem tim nezaboravnim prvim utiskom, kada sam ugledala Valja Prerast pred suton i ostala zadivljena pred monumentom našeg geonasleđa. Visok, elegantan kameni luk, čiju je glatku, vodom uglačanu unutrašnjost obasjavalo rumenilo zalazećeg sunca.

22 – 25Suzana Vida     Rafting: Tara

Već pri samom spomenu raftinga nekim ljudima odmah poskoči adrenalin u krvi i istog trena se vide u čamcima kako jure niz bukove, dok drugi ne mogu niti zamisliti sličnu aktivnost. To je otprilike kao i skok padobranom – ili voliš ili ne. S obzirom da smo članovi planinarskog društva „Bršljan” Jankovac iz Osijeka glavna motivacija putovanja nam je planinarenje, no ne možemo odoljeti izazovu kada se nađemo u prilici uživati u raftingu. Tako je bilo i ove godine, Zelengora nas je privlačila svojom ljepotom a blizina rijeke Tare bila dovoljna izazov za uživanje u raftingu. Rijeka Tara nazvana i „dragulj Evrope”, divlja tirkizno-plava rijeka se napaja se masivnim vodama koje dolaze sa visokih planina smještenih u Nacionalnom parku „Durmitor” u Crnog Gori.

26 – 28 M.V.     Planinarenje: Vitorog

Jutro je. Nalazimo se na terasi nekog improvizovanog kioska za prodaju hrane. Pada sitna dosadna kiša, ali sreća pa je natkriveno, te možemo na miru da se prepakujemo i presvučemo posle noćnog klackanja u autobusu. Pogledi su nam uprti u sivo nebo. Neko prognozira kišu ceo dan, a neko da će brzo stati. Svejedno, došli smo da hodamo, spremamo se za najgore, vadimo kabanice, kamašne, rezevnu opremu… U planu je da idemo na Otomalj (1.052 mnv), brdo koje se nalazi iznad Jajca. Ovo nam je lako razgibavanje pred sutrašnju celodnevnu turu na Veliki Vitorog. Preko blatnjave staze koja kreće uzbrdo, ulazimo polako u šumu. Odmah na početku nas jedan meštanin upozorava da se na gornjem delu puta povremeno pojavljuje mečka i da misli da ima i mladunce, te da budemo oprezni.

29Aleksandar i Nada Damjanović     Promocija: knjiga, tamo-amo po Srbiji

U uvodnom delu nove knjige Aleksandra Damjanovića i Nade Damjanović „Tamo-amo po Srbiji” stoji: ova knjiga nije ni dnevnik, ni vodič, ni štivo kome je jedini cilj da zabavi. Ona je sve to po malo. I više od toga – ona je udžbenik o lepotama Srbije. Na 268 stranica punog kolora u knjizi se govori o mnogim, geografski različitim lokalitetima u Srbiji: planinama, rekama i jezerima, potajnicama, kanjonima i klisurama, vodopadima, pećinama, prirodnim kamenim mostovima – prerastima, ali i kulturnoj baštini i spomenicima, naseljima, o Belgijskoj pruzi, Mohovskom kanalu i sredokraći između ekvatora i pola.

30 – 31Branka Bulatović     Planinarenje: Kanjonom reke Mrtvice

Planinari Prekornice odlučili su da 13. maja naprave šetnju kanjonom rijeke Mrtvice. Gostoljubivi kao i uvijek, imali smo i goste. Kanjon se nalazi u centralnom dijelu Crne Gore, u selu Međuriječje, na 38. kilometru puta Podgorica – Kolašin. Parkiramo se uz magistralu i spuštamo preko drvenog mosta u selo u kojem se Mrtvica uliva u Moraču. Naš put vodi desno, prema selu Velje duboko, markiranom pjesačkom stazom. Kanjon je prepun prirodnih ljepota, pa ekipa ne može da mu odoli, mnogi stanu svako malo da ponešto slikaju, čak i neki koji tvrde da je fotografisanje hobi za „japanske babe”.

32 – 35 Branislav Makljenović     Planinarenje: Jablanik i Medvednik

Samo što sam se sinoć oprostio od Valjevskih planina, obilazeći Povlen i Taorska vrela, (stigao kući u 23,30 h), već u sam na nogama u 5 h. Vodim planinare iz Pančeva i Beograda istim putem do Debelog brda. Duplo brojnija ekipa nego juče, sa dvostrukim nestrpljenjem priželjkivala je pješačenje. Vrijeme kao kopija subotnjeg. Bijele vreće stratusa su zaklanjale dobar dio plavetnila. Opet izlazak kod spomenika i bez mnogo zadržavanja, već smo na stazi. Ovaj put na suprotnu stranu. Veliki Povlen nam gleda u leđa, dok makadamskim putem idemo ka Jablaniku. Kratka stanka kod planinarskog doma „Magleš”, za sipanje vode na česmi, ozidanoj u hladu drveta.

36 – 37Petar Nolev     Planinarenje: Plan.memorijal „Dimitar Ilievski – Murato”

Tradicionalni planinarski marš „Dimitar Ilievski – Murato” ove godine održan je po 23. put. Početkom maja na vrh Pelistera popelo se oko 700 planinara, u znak sećanja na proslavljanog makedonskog planinara, koji je poginuo 10. maja 1989. godine, spuštajući se sa osvojenog Everesta. Murato je ubeležen kao 264. planinar koji je osvojio najviši svetski vrh. Kao i proteklih godina, ovogodišnji marš prošao je u savršenom redu, uz izvanrednu organizaciju. Iako se na vrh popelo daleko više planinara, oko 580 njih se upisalo u knjigu jer je red bio dugačak. U maršu je učestvovalo ukupno oko 1.500 planinara…

38 – 39GSS: Osposobljeni i za helio spasavanja

Spasioci Gorske službe spasavanja Srbije (GSS) učestvovali su na međunarodnom tečaju za helio-spašavanje, koji je održan od 25 – 27. maja na liticama Mosora, Hrvatska, pod pokroviteljstvom Gorske službe spasavanja Švajcarske i najbolje ekipe za helio spašavanje na svetu, Air Zermatt. Time je GSS postao jedina organizacija u Srbiji čiji članovi imaju ovaj prestižni međunarodno priznati sertifikat. Instruktori GSS Danko Medić i Nikola Marković su prvi u Srbiji koji su stekli znanje i zvanje potrebno za pristup i evakuaciju povređenih uz upotrebu helikoptera u letu. Njih dvojica su jedni od 40 polaznika tečaja koji su izvodili instruktori Hrvatske spasilačke službe pod pokroviteljstvom Švajcaraca. Spasilačka služba Švajcarske i Air Zermatt su „broj jedan” u svetu u ovoj specijalnosti…

40 – 44Svetlana D.Petković     Kampovanje: Gradac

Kampovanje je vid rekreacije, za koji vam, osim osnovne opreme, nije potrebno ništa drugo do dobra volja, pozitivan duh i, kao što je slučaj u ovoj priči, dobra ekipa. Naravno, potrebno je i dobro mesto za kampovanje, a Gradac je jedna od najčistijih reka Evrope. Njen tok se završava u gotovo samom centru grada Valjeva. Bogatstvo Gradca ogleda se u čistoti obala i pitke vode, očuvanosti prirodnih staništa retkih životinjskih i biljnih vrsta, velikom broju pećina… Upravo zbog toga Gradac je mesto jednog obično – neobičnog tradicionalnog okupljanja za 1. maj. Polovinom aprila već počinju pripreme za kam- povanje. Ranije to su bili sastanci uz kafu ili pivo, no sada se dogovori konkretizuju: šta ko od članova ekipe donosi, gde je čija oprema…

45ARK Fruška gora     Atletika: 3.noćni maraton, Novi Sad

Avantura, snaga, izdržljivost, lepota, moć…
Neka tvoja čula osete maraton. Da ti srce kuca u ritmu noćne muzike, da ti disanje prati talase Dunava, trči pod zvezdama, trči 3. Noćni maraton u Novom Sadu.
Atletsko rekreativni klub „Fruška gora”, 23. juna u 21 h na Sunčanom keju u Novom Sadu, organizovaće: 3. Noćni maraton
Prateće trke manifestacije su: ● maraton (42,195 km) ● polumaraton (21,095 km) ● mini maraton (4 km)

46 – 49Moja planeta     Propeler: Putovati svetom bez novca, Michael Wigg

Tridesetpetogodišnji Nemac Michael Wigge je novinar, redatelj i pisac, poznat po prilozima sa karakterističnom mešavinom istraživačkog novinarstva i humora. Ukratko, njegova specijalnost su kulturna pitanja koja on ispituje na vrlo zabavan način. Moglo bi se reći da je i njegov projekat „Kako putovati svetom besplatno” upravo jedno takvo istraživanje, jer ovo nesvakidašnje putovanje dugo 150 dana i 40.000 km ima za cilj da dokaže da je moguće posetiti i najudaljenije delove sveta, a da vam pritom nije potreban ni jedan jedini novčić. Zvuči kao naučna fantastika, ali na svom nekonvencionalnom putovanju, on sreće neobične ljude, upoznaje fascinantne kulture, spava na ulici s beskućnicima i jede cveće. Uz pomoć više od 100 ljudi Wigge uspeva da dobije besplatnu hranu, smeštaj i prevoz…

50 – 51Skijališta Srbije     Biciklizam: leto u znaku bicikla

Nakon uspešne zimske sezone, Skijališta Srbije se uveliko pripremaju za letnji period. Za nastupajuću letnju sezonu za sve turiste koji planiraju da svoje leto provedu na Kopa- oniku, Zlatiboru ili Staroj planini, Skijališta Srbije pripremaju brojne aktivnosti. Jedna od novina za ovo leto u sva tri centra je mountain bike odnosno planinski biciklizam, za koji su pripreme staza uveliko u toku. U ski centru Kopaonik pripremaju se staze predviđene za planinski biciklizam, a adapteri za prevoz bicikala biće instalirani na žičari Pančićev vrh. Jedna od trasa kojom će prolaziti staza za planinski biciklizam je od izlaza žičare Pančić preko staze Malo jezero, pa sve do polaza žičare. Predviđena je i staza od Crne i Crvene Duboke, preko krčmarskog puta i staze Mašinac do polaza žičare Pančić.

52 – 55Marija Boljević     Ljudi: Podvodni život s Lloydom Godsonom

Sigurno ste već čuli poneku vest o neverovatnim podvodnim poduhvatima… Neko je danima živeo pod vodom, jedan tip je pedaliran- jem proizvodio „čistu” energiju boraveći u kutiji na dnu bazena, a nekakav naučnik dizajnirao je podmornicu bez propelera, koja radi na „ljudsku energiju”. Hm, sve to učinio je Lloyd Godson. Ovaj Australijanac na privremenom radu u Grčkoj stoji iza gomile projekata koji se bave rešavanjem ekoloških problema u morima i okeanima, kao i zaštitom životne sredine uopšte, a sve to čini na zabavan, provokativan i naučni način. Koristeći razne tehnološke inovacije Godson neprestano dokazuje da je proizvodnja „čiste” energije jednostavna, te da podvodni svet nudi neslućene mogućnosti da ljudska vrsta najzad počne da vodi ekološki prihvatljiv način života.

56 – 59Mladen Milošević     Speleologija: Žedna pećina, novo otkriće

I stočni deo Kučajskih planina od davnina je privlačio pažnju istraživača, naučnika, putopisaca, zaljubljenika u prirodu i prirodne retkosti uopšte. Razlog da se jedna vrsta ljudi, koje pokreće neutoljiva žeđ ka otkrivanju nepoznatog i mapiranju tek otkrivenog, okrene ka istraživanjem ovog dela Srbije, verovatno velikim delom leži u čarima Lazarevog kanjona, kao i jamama, ponorima i pećinama koje se nalaze u ovom prelepom krečnjačkom kraju istočne Srbije. Sam Lazarev kanjon se nalazi na petnaestak kilometara od Bora, a usekla ga je Lazareva reka, i to između vrhova Malinik (1.158 m) na jugu, i krečnjačke površi Dubašnice, nadmorske visine do 1.000 m.

60 – 65Moja planeta     Prva pomoć: Kako pomoći u planini?

U ovom slučaju dozvoljavamo vam da budete egoistični! Mislite na sebe! Upravo zbog prilikom outdoor aktivnosti uvek treba da nosite svoj „first aid kit” iliti „prvu pomoć”. Isključivo zbog sopstvene sigurnosti naučite i da ga koristite. Ukoliko umete da pomognete sebi, znaćete da popmognete i drugima, a to je najvažnija „misija” u planini: da se svi srećno vrate kući! Za to nije potrebno da budete ekspert ili u najmanu ruku doktor nauka. Važno je da znate da prepoznate problem i kako da ga rešite, a da pritom ne napravite štetu. Što više znanja imate lakše ćete vladati situacijom i imati više samopouzdanja, pa će i vaš učinak imati efekta – zlu ne trebalo! Ali krenimo redom! Šta nas to najčešće muči dok upražnjavamo razne outdoor aktivnosti?

66 – 70Milijana Tomić     Putovanja: Vajoming

Tamo gde Velika ravnica dodiruje Stenovite planine, gde je visoravan ispresecana planinskim vencima a tragovi čoveka stari 13.000 godina, gde je ženama prvi put u svetu dato pravo glasa i gde ne smete slikati zečeve od januara do aprila (osim ako nemate specijalnu dozvolu) – nalazi se Vajoming. Iako nije toliko popularan deo Amerike, kao na primer Las Vegas, svakako je atraktivan pre svega zbog prirodnih lepota i neobičnih geoloških pojava. Teton, Old Faithful ili Devils Tower možda su najpoznatiji, ali razglednice Vajominga krase još mnogi nestvarni prizori. Najzad, ovde, u yellowstoneu spava i skriveni „zmaj” – sudija koji će odlučivati o opstanku ljudske civilizacije.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *