• Пет. апр 26th, 2024

Moja planeta - magazin za aktivni život

Moja planeta 10-11 (07.-08.2011.)

DOWNLOAD tango_red_go_next_116002

Sadržaj:

Planinarenje: Musala, Bobija, Sopotnica, Čvrsnica
Dnevnik Bicikliste: Pet Država i pet mora
Freeiking: Fruška gora okupirana slobodom
Rafting: Istorija splavarenja Drinom
Bushcraft: Kučajske planine
Tema broja: Serbia Expedition Denali 2011.

02 – 03
   Planininarski dom „Dimitar Ilievski Murato“ / reč urednika

Domom upravlja PSK „Pelister“, Bitola Nalazi se na obali Golemog jezera na 2218 mnv u Nacionalnom parku „Pelister”. Može da se dođe sa terenskim vozilom ili peške od sela Nižepolje (oko 3 sata hoda). Ima kapacitet od 50 kreveta, kuhinju i veliku trpezariju. Mogu da se nose hrana i piće ili može da se kupi u domu uz prethodni dogovor sa domaćinima. Radi svakog vikenda (petak-nedelja) od 1. maja do 1. novembra. Radnim danima i zimi se otvara uz prethodni kontakt sa domarima. Planinarenje: uspon na vrh Pelister (oko 2 sata), treking do pl. doma Neolica…

04 – 07 Željko Dulić     Avantura: Serbia expedition Denali 2011.

Milivoj Erdeljan, Mićo Jovović, Iso Planić i Željko Dulić činili su tim Srbije koji je 6. 6. 2011. osvojio Denali, najviši vrh Severne Amerike (6.194 m)… Poziv za ekspediciju na najviši vrh Severne Amerike dobio sam marta meseca. Od samog početka sam znao da će biti uzbudljivo i da će to, pre svega za mene, biti jedno veliko i novo iskustvo. Vremena sam imao dovoljno da pripremim i odradim sve stvari koje su bile potrebne za ovo veliko putovanje (da izvadim vizu, da kupim opremu, koja je potrebna za tako ekstremne uslove…). Sve u svemu stižemo da se spakujemo i uz malo nevoze pred sam polazak krećemo 21. maja u ranim jutarnjim satima sa aerodroma „Nikola Tesla” iz Beograda…

08 – 10Stevo-Stiv Cembauer     Planinarenje: Veliki put „ Konjuha” na vrh Balkana

Povodom 60 godina od osnivanja PD „Konjuh” iz Tuzle organizovan je „Veliki put u Bugarsku” u periodu od 17. do 28. 6. Akcija je obuhvatala uspon na Musalu, najviši vrh Balkana, ljetovanje na Crnom moru i u povratku jednodnevni izlet u Ohrid u Makedoniji. Turistički deo akcije je bio obilazak Sofije i razgledanje njenih kulturno-historijskih znamenitosti, šetnje u Samokovu i Borovecu, vožnju žičarom u Borovecu, šoping u Primorskom, vožnju brodom po Ohridskom jezeru, šetnju i šoping u Ohridu i zajedničku večeru uz živu muziku u Strugi i druge turističke i slobodne aktivnosti. Na putovanje je krenulo 55 planinara u velikom autobusu i kombiju…

11 – 13 – Miloš Dejanović     Planinarenje: Druženje planinara iz Slovenije i Hrvatske

Loznički planinari ugostili su prijatelje iz Slovenije. Zajedno su popeli vrh Bobiju i uživali u druženju i pitomim predelima Zapadne Srbije… Po dogovoru Brane Đukanovića, u ime Planinarsko-smučarskog društva „Gučevo” iz Loznice, u subotu, 11. 6. ove godine, došli su nam u goste planinari iz Slovenije i to iz PSD „Sevnica” sa planinarima iz istoimenog mesta, kao i iz Trbovlja i Krškog-Dolenjska. Iako su umesto u osam časova stigli oko 9,30 sati, odmah smo po planu pošli ka Gučevu. Pri prvom našem kontaktu, dok smo ulazili u autobuse i kada smo poželeli dobrodošlicu gostima, naišli smo na srdačnost gostiju i želju da upoznaju ovaj deo Srbije…

14 – 15Slavko Šmit Planinarenje: Celtis na Sopotnici

Poslednji vikend u junu, u organizaciji PAK „Celtis” iz Sombora, 16 planinara posetilo je Sopotnicu (16 km od Prijepolja) i njenu okolinu, idealno mesto kako za predah od svakodnevnih obaveza koje nam svima dolaskom leta postaju sve teže i teže. Bio je to prijatan uvod za ozbiljnije planinarske poduhvate koje neke od nas čekaju ovog leta. Prvo smo posetili zaseok Tičje polje u selu Milaković. Lepo etno naselje, gde je vreme zaustavljeno pre 150 godina. Ušuškano u dolini, sa kućicama neobičnog izgleda, očuvanom autentičnošću, lepom prirodom svuda okolo i sa svega tri domaćinstva (porodice Lazović), zaista predstavlja pravu oazu mira i tišine…

16 – 17Anela Karačić Planinarenje: Brži i od kišnih oblaka, Čvrsnica

Rano je subotnje jutro i nas 28 polako iz Sarajeva kreće ka Jablanici. Kako je predvidio organizator, HPD „Bjelašnica 1923”, plan nam je obići Hajdučka vrata i popeti Veliki vilinac na Čvrsnici. Kombijem lagano stižemo do prijevoja pod Vitlenicom gdje se nalazi ulaz u planinarsku stazu. Na našu veliku radost dan je započeo lijepim sunčanim zrakama, što obećava dobar planinarski pohod i provod. Iako je rano ujutro, ekipa je vesela i potpuno spremna za uspon koji će predvoditi naši vodiči Mile, Davor i Mario, inače vrsni znalci terena i ove poprilično zahtjevne i jako zanimljive planinarske staze. Prva dionica staze lagano se pruža kroz šumski predio i vodi ka Maloj vali i Zaglavlju…

18 – 21Rajko Janković Biciklizam: Pet država i pet mora

Devetog maja krenuo sam bajkom put Južne Italije i Sicilije, i odmah zanimljivost: Dževdad iz Rožaja mi javlja da kod njega pada sneg! I, stvarno, sutradan gledam novi sneg na sunčanoj Hajli. Ali zato, treći dan, pokisao sam kao miš! Tuče me pljusak, i to žestok, prilikom spusta u Mojkovac. Ali samo napred i već sutradan prži sunce do Bara. Sledi ukrcavanje na trajekt za Bari.Italijanska obala je prelepa, a putevi odlični i ponovo se budi oduševljenje odnosom vozača prema biciklistima. Nema trubljenja ni kada nešto pogrešiš – samo sitne opomene… Kilometar za kilometrom, nižu se prelepi predeli, male i velike plaže, uvale…

22 – 25Igor Bardić Biciklizam:Planina okupirana slobodom freebikera, Fruška gora

Slobodna vožnja biciklom nije ništa novo, to može svako da uradi – jednostavno sedne na bicikl i vozi ga, uvidi da za dana može više toga da obiđe i vidi nego da ide peške; to mu se svidi, i počne da istražuje. U sve mora da se uključi priroda, jer freebikeri čeznu za njom, uživaju u njoj, istražuju je, i uvek joj se vraćaju. Tu nema nikakvih takmičarskih ambicija, trkanja, prolaznih vremena… ali je potrebna kondicija. Kondicija da možete da osvojite neki vrh, da se popnete na neku visoravan, da vidite dalje, da dotaknete horizont koji vas vuče napred. Znači, akcenat je na onome free – slobodi u svakom smislu, pa čak i od bicikla. Bicikl je tu kao omiljeno prevozno sredstvo…

26 – 31Boris Pišot Avantura: Kamp u divljini

U sklopu bushcraft akcija koje organizujemo na „Survival forumu” o veštinama boravka u prirodi (www.survival.freeforums.org) rešili smo da se ovoga puta zaputimo u neki divlji predeo Srbije. Izbor je pao na Kučajske planine. Dogovor je bio da nećemo nositi šatore već samo velike cerade, tako da smo pored drveta za vatru morali svako veče da spremamo i odgovarajuće motke kao noseću konstrukciju. Na nas četvoricu dovoljna je bila jedna sekira, a ja sam nosio i Fallknivenov A-1 koji mi je služio kao odličan kamp nož. Pošto smo planirali da na otvorenom ostanemo oko pet dana, cilj nam je bio da ponesemo što manje stvari kako bismo bili lako pokretni…

32 – 33  Avantura: Armex 2011.

Nakon prve višednevne trke koju je oktobra 2011. godine organizovala NVO Avanturistička trka kroz Crnu Goru, uveliko teku planovi za ovogodišnju trku. Expedition Challenge će se održati na sjeveru Crne Gore od 16. do 18. 9. 2011. godine, dok će se sedam dana kasnije održati popularna tradicionalna jednodnevna trka u Bokokotorskom zalivu. Registracija je već počela na internet prezentacijama ovih događaja i do sada su za trku pokazali interesovanje timovi iz čitavog svijeta, uključujući SAD, Novi Zeland, Kazahstan, kao i timovi iz Evrope. Poljski tim 360 će se vratiti ove godine kako bi pokušao da odbrani titulu…

34 – 35  Promocija: Pješački dan Kotor – Lovćen – Kotor

Karakteristika ove manifestacije je da trase vode kroz vrlo atraktivne prirodne predjele, od morske obale preko kamenitog zaleđa kotorskih strana pa do šumovitog dijela Nacionalnog parka „Lovćen“. Takođe, trase prolaze i kroz značajne kulturno istorijske spomenike kao što su bedemi starog grada Kotora sa tvrđavom Sv. Ivan, stari pješački put Kotor-Njegusi-Cetinje i Njegošev mauzolej na Lovćenu. Ono sto ovaj pjesacki dan čini posebnim, sem izuzetne raznovrsnosti i atraktivnosti krajolika kroz koji trasa prolazi, je i podatak da se kreće sa „morske pjene“ a da se najvisočija tacka nalazi na oko 1700 metara nadmorske visine.

36 – 37Aleksandar Damjanović  Rafting: Istorija splavarenja na Drini
Drina – ta naša lepotica među rekama proticala je kroz slikovite klisure i zanimljive predele, a nekada se nazivala i Zelenka, Zelenika. To ime je dobila zbog kristalno čiste vode u kojoj su se ogledale bujne, zelene šume. Plovidba niz Drinu je uvek bila poseban izazov i posebno zadovoljstvo. Pre no što su izgrađene brane zbog mnogobrojnih brzaka, slapova, katarakta, plićaka i stena u koritu, plovidba čamcem ili brodom bila je nemoguća. Plovilo se samo splavom ili kajakom, jer su tim brzacima samo oni mogli proći. Prvi evidentirani turisti koji su se spuštali splavovima niz Drinu, bili su neki Englazi i Nemci daleke 1923. godine! Od tada se saznalo za neviđene lepote kanjona Drine, i od tada nastaje interes turista i sportista za spuštanje niz Drinu…

38 – 39Danijela Babović Avantura: Tabor alpinista „Ovčar – Kablar“
U okviru realizacije Plana aktivnosti Komisije za alpinizam Planinarskog saveza Srbije za 2011. Tabor alpinista Srbije” za članove alpinističkih odseka, sekcija i klubova PSS. Tabor je održan u Ovčar Banji od 24. do 26. 6. i okupio je 27 učesnika članova AO, AS i klubova iz Požarevca, Čačka, Šapca, Novog Sada, Smedereva, Kikinde, Beograda, Kragujevca i Niša, kao i sedam gostiju iz Beograda, Požege, Smedereva i Kragujevca. Većina učesnika je stigla u Ovčar Banju u petak u popodnevnim i večernjim časovima, a ostali su stigli idućeg dana. Smeštaj je bio organizovan u Domu PD „Kablar” i Kampu Auto-moto kluba Čačak…

40 – 41Alem Jaganjac  Ekologija: Inspiracija za markaciju / GSS: Okončana potraga
Markacije u planini kakve danas imamo na našim prostorima datiraju još od 1922. godine. Njihov utemeljitelj je slovenski planinar i kartograf Alojz Knafelc („knafelčeva markacija”, poznati crveni krugovi s bijelom tačkom u sredini). Mnogi nagađaju da bi inspiracija Alojzu Knafelcu (1859-1937), u kreiranju Knafelčeve markacije, mogao biti apolonov leptir. Leptir apolon (Parnassius apollo) izuzetno je rijetka i ugrožena vrsta leptira, kojoj se možete diviti tek na nekoliko planina u regionu…Apolon (Parnassius apollo) je zaštićena vrsta leptira koji je izuzetno ugrožen na europskoj razini i nalazi se na dodatku II CITES-a (Konvencija o zaštiti europskih divljih vrsta i prirodnih staništa – Bernska konven cija)…

42 – 43 Jelena Paklar  Ekologija: Na planini je sve potpuno drugačije
Nikad ranije nisam bila na planinarenju. S druge strane, dosta puta do tad sam pokušala da prestanem da pušim. Prilično neuspešno, moram priznati. I, premda to nikako nije bila svrha mog prvog odlaska na planinu, pokazalo se da sam se vrlo lako odrekla cigareta dok smo bili tamo. Bez dilema. Moja drugarica Maja i ja rešile smo da se okušamo u planinarenju i prvomajski roštilj zamenimo odlaskom na Goč sa prijateljima. Te subote, dok sam pre polaska u Vrnjačku Banju na nekoliko dana proveravala da li sam spakovala sve sa spiska, pogledala sam u paklicu cigareta na stolu. Samo sam odlučila da ih neću poneti, zatvorila torbu i krenula da se nađem sa ekipom na stanici.

44 – 47Milijana Tomić Putovanja: Grad gde vreme stoji, Briž

Briž je grad koji je kroz burnu evropsku istoriju prošao „bez koske” i sačuvao sve svoje cigle. Danas svaku od njih čuva UNESCO i možete ih videti uz sitnu novčanu nadoknadu… Na svega nekoliko kilometara nadomak Severnog mora negde u Belgiji – nalazi se gradić u kome vreme, naizgled, stoji. Čuven po srednjovekovnom izgledu, kanalima i čamcima, uskim ulicama i kočijama, muzejima, kućicama od čokolade i pivu… Zovu ga još i „severna Venecija” (kao uostalom još najmanje pet gradova) i „grad romantike” ili jednostavno – Briž… Ovo je jedan je od najočuvanijih gradova Evrope kojim dominiraju uske uličice. Kroz njih se provlače autobusi kraći od uobičajenih…

48 – 51  Market: Walk This Way

Već smo pisali o cipelama, ali sada idemo i korak dalje – pokušaćemo da odgovorimo na staru planinarsku začkoljicu: „Kako da sa što manje muke prepešačite što više?”…P uno je onih koji pužu, plivaju ili lete, ali samo čovek hoda! Hod na dve noge jedan je od najefikasnijih (i najlakših) metoda za savladavanje velikih udaljenosti. Ako je verovati istraživanju koje je prošle godine sprovedeno na Univerzitetu u Juti, čak 83 odsto više energije troši se ukoliko se tlo dodiruje prvo prsima, što čini većina sisara. Kod čoveka je to obrnuto, i to je bio jedan od razloga da onomad brže siđe sa drveta i počne efikasnije da lovi. Hodajući „na petama” ljudi su imali uspravan stav, bolji pregled terena i slobodne ruke…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *