• Чет. апр 25th, 2024

Moja planeta - magazin za aktivni život

Moja planeta 15 (12.2011.)

DOWNLOAD tango_red_go_next_116002

Sadržaj:

Planinarske akcije: Đerdap, Velebit, Prenj, Bjelasica, Midžor
Speleologija: Grotljavica (Cg)
Ljudi: earthwalker Yuji Miyata
Propeler: sto godina od osvajanja Južnog pola
Biciklizam: Istra, Makedonija
Tema broja: Memorijali Bjelašnice

02 – 03     Planininarski domovi / forum / reč urednika
Veliki adresar planinarskih domova iz celog regiona na jednom mestu.

Forum: Outdoor sportovi, planinarenja, najave akcija, kupi-prodaj, izveštaji sa akcija…

04 – 05     Stara planina – mesta za spavanje

Dom BaBin zuB (1.578 mnV). Dom se nalazi na 56 km od Knjaževca, 80 km od Niša, a 330 km od Beograda. Dolazak: Iz pravca Knjaževca preko sela Kalna i sela Crni Vrh. Na nadmorskoj visini od 1.758 m na prostoru Babinog Zuba, nalazi se planinarski dom kapac iteta 80 ležajeva za goste, kojim upravlja JP Babin Zub. Planinarski dom poseduje sobe sa sopstvenim kupatilima (27 ležajeva), kao i sobe sa izdvojenim sanitarnim čvorovima sa toplom i hladnom vodom. Gostima Planinarskog doma je na raspolaganju restoran sa 60 mesta i klub sa kaminom-salom za 30 korisnika. Klub je opremljen audio-video opremo i namenjen je za dnevnim boravak gostiju. Žičara i ski lift se nalaze na Markovoj livadi …

06 – 07     Pisma čitalaca

Pozdrav redakciji i čitaocima! Tek pre mesec dana sam se prijavio na mejling listu i počeo da dobijam „Moju planetu”, a zatim sam sa sajta skinuo i sve stare brojeve, koje sada minuciozno iščitavam. Jako mi se sviđa koncept novina, jer volim da otkrivam nova mesta, a posebno mi se dopadaju fotografije. U jednom od prethodnih brojeva (mislim da je u desetom) bili su tekstovi posvećeni fotografisanju. Jak broj! Puno dobrih fotografija, ideja i saveta. Ono što me je posebno oduševilo jesu saveti kako napraviti dobru fotografiju. Pored reči nekoliko stručnjaka, tu je bila i top lista šta obavezno treba učiniti, a šta ni u ludilu ne treba raditi…

08 – 13Nadica Stojkov     Tema broja: Memorijali Bjelašnice

Planina Bjelašnica nalazi se u centralnom delu BiH, nešto malo više od 20 km jugozapadno od Sarajeva, sa najvišim vrhom Opservatorija 2.067 m. Ovo je jedna ćudljiva i hirovita planina, na kojoj caruju jaki vetrovi, rafalnih udara i do 300 km/h, a uzrok tome je sam položaj planine, koja se nalazi tačno na granici između mediteranske i oštre kontinentalne klime. Najniža izmerena zimska temperatura je -40 stepeni C, a bila sam na Bjelašnici pre dve godine u letnjem periodu, kada je dnevna temperatura prelazila i 35 stepeni C. Radi praćenja meteoroloških promena, na samom vrhu je još 1894. godine podignuta meteorološka stanica i još uvek je najviša stalno nastanjena tačka u BIH…

14 – 16 Eleonora Čapelja     Planinarenje: Jesenja šetnja Đerdapom

Iz Novog Sada krećemo u subotu veoma rano. Vreme oblačno i maglovito, nije baš obećavajuće, ali nas ni ne iznenađuje s obzirom da je već polovina novembra. Ipak, ne odustajemo od plana i optimistični krećemo na put. Ekipu je činilo nas osmoro zaljubljenika u prirodu i pešačenje po brdima. Već oko 8 sati stižemo do Golubca. Uspavani izlazimo iz toplih automobila, ali nas svežina jutarnjeg vazduha i lepota prizora veoma brzo razbuđuju. Za desetak minuta već se veremo po polu razrušenim bedemima Golubačke tvrđave. Svi se slažemo da je prava šteta što u našoj zemlji ovakvi istorijski objekti propadaju. Osim što je nagriza zub vremena, propadanju Golubačke tvrđave mnogo je doprineo i čovek…

17 – 19Mira Brajan     Planinarenje: Crnopac (Velebit) – Put malog pinca

Koncem listopada, jedna mala ekipa od sedam planinara PD „Karlovačke Zvijezde” je odlučila napraviti jednodnevni izlet na Velebit. Odluka je „pala” da to bude Crnopac, jugoistočni dio Velebita koji je doskora slovio za najnepristupačniju, divlju planinu iznimne ljepote. Zahvaljujući trudu Slavka Tomerlina Tateka, planina je postala planinarski pristupačna, iako je ostala vrlo divlja. Put „Malog princa” sigurno je jedan od najljepših puteva u Hrvatskoj. „Na ovom putu vrijeme prestaje jer vas ljepota krajolika toliko obuzme da sve drugo zaboravite”, kaže Slavko Tomerlin Tatek, istraživač tog dijela i autor te staze.Prekrasna, ali zahtjevna kružna staza vodi od jednog do drugog oblika…

20 – 23Momir Zubović     Planinarenje: Jesenji uspon na Prenj

Planinarsko alpinistički klub „SUMMIT” iz Banja Luke organizovao je 15. i 16. 10. 2011. godine planinarsku akciju na najviši vrh Prenja – Zelenu glavu (2.155 mnv) i susjedni joj vrh – Otiš (2.097 mnv). Akcija predvođena vodičima Momirom Zubovićem i Željkom Marjanović, bila je zvanično prva organizovana planinarska akcija ovog kluba na „bosansko-hercegovačke Himalaje” – Prenj. Na akciji je učestvovalo ukupno 23 ljudi iz Banja Luke, Prijedora, Čelinca, Šipova, Osijeka i Mostara. Prvi dan smo planinarili laganim tempom do doma „Adnan Krilić” u Bijelim Vodama na 1.450 mnv, gdje smo i noćili. Taj dio akcije je bilo čisto uživanje u prirodi jer je vrijeme bilo sunčano i vedro…

24 – 27 Moja planeta     Planinarenje: Bjelasica bez bjelina

Odluka je pala: početkom decembra idemo za Crnu goru. Dobar razlog za put je bio planinarenje na Bjelasici, a drugi razlog je putovanje železnicom što je u Srbiji avantura sama po sebi. Našli smo se na železničkoj stanici u Novom Sadu u kasnim popodnevnim satima. Ljudi su došli sa raznih strana, za početak iz Novog Sada i manjih vojvođanskih gradova, zatim, stigla je ekipa iz Banja Luke i okolnih gradova. Kasnije smo, usput pokupili planinare iz Beograda i unutrašnjosti Srbije. Planinarski vodič Željko Dulić uspeo je da okupi dosta veliku i šarenu grupu sa svih strana, ali izuzetno kompaktnu i dobru ekipu od 41 planinara. Klacakanje od Novog Sada do Beograda smo iskoristili da…

28 – 30 Ivan Simić     Planinsko trčanje: Trčanje po krovu Srbije

U januaru sam prisustvovao zajedničkom treningu mog budućeg kluba na Fruškoj gori, i od tog trenutka razvio sam neverovatnu ljubav prema planinskom trčanju… Već skoro deset meseci trudim se da ne propustim ni jednu trku, ni jednu akciju, i zato, kad mi se ukazala prilika da na par dana pobegnem od grada na Staru planinu i pravim društvo drugaru koji je tamo putovao poslovno, znao sam da će mi patike za trčanje biti sastavni deo garderobe…Država je procenila da bi Stara planina u budućnosti mogla da postane centar turizma ovog delaSrbije i počela je da ulaže u izgradnju hotela visoke kategorije, i puteva kojima bi ih povezala sa Babinim zubom gde se nalazi skijalište…

31     Snowboard: The art of flight

Pripremite se za novu vrstu akcionog sportskog filma: „The Art of Flight”, koji je svoju premijeru doživeo 7. septembra u njujorškom „Beacon Theatru”, a koji predstavlja pravi pomak u video produkciji ovog sporta na globalnom nivou. Snouborder Travis Rice, zajedno sa ekipom najboljih vozača na svetu, završava dvogodišnju potragu onoga što je moguće na snoubordu. Red Bull Media House, u saradnji sa Brain Farms Digital Cinema predstavlja film Kurta Morgana, sniman najsavremenijom filmskom opremom, od čega je većina opreme dizajnirana specijalno za potrebe ovog filma. Travis Rice je sam izabrao svoje kolege sa liste najboljih snoubordera današnjice, uključujući dvostrukog dobitnika…

32 – 33Danilo Brajović     Spelologija: Jama Grotljavica

Nedavno je u Planinarskom klubu „Subra” iz Herceg Novog održan speleološki kurs čime je klub obogaćen sa novih pet članova speleološke sekcije. Rezultat toga su ponovno aktiviranje speleoloških istraživanja u masivu planine Orjen. Poslije par istraženih i premjerenih speleoloških objekata izdvaja se jama u Grotljavici, poviše Dubokog dola.Na samo 200 metara od Dubokog dola, prema Dobrastici, u blagoj padini i lijepoj bukovoj šumi nalazi se jedva uočljiv ali poveliki otvor. Unutrašnjost jame je veoma kompaktna i vlažna sa izraženim prstenastim sedimentnim slojevima do dubine od 50 metara gdje se širi, da bi u donjem djelu prerasla u pećinu 30 metra dugu i osam metara široku.

34 – 37 – Jovan Jarić     Ljudi: Koraci za mir u ljudima i među ljudima

Earthwalker Yuji Miyata u naš region došao je iz dalekog Japana. Stigao je koristeći samo svoje noge i otvoreno srce. Usput je sadio drveće, upoznavao nove jezike, običaje, religije, razgovarao sa ljudima… Svratio je i do nas, samo da nam kaže kako da pronađemo ono za čim tako dugo čeznemo! Njegova globalna akcija „Celebration Earth Walk” započela je 2009. godine u Koreji, a završiće se 2012. godine u Londonu. Evo kako je sve počelo… – U jednom trenutku okončao sam svoj dotadašnji život i započeo novi. To je život posvećen miru za sve ljude u svetu. Od 2007. godine prepešačio sam 10.000 km u deset zemalja (Kina, Koreja, Japan, Tajvan, Vijetnam, Kambodža, Sirija, Turska i Bugarska)…

38 – 41 Moja planeta     Propeler: 100 godina od osvajanja Južnog pola

Antarktik je otkriven u 18. veku, a do tada se govorkalo da možda postoji „južna zemlja”. Nekoliko francuskih ekspedicija otkrilo je više malih ostrva, ali ne i kopno, dok je proslavljeni engleski moreplovac James Cook 1771. godine ploveći Južnim Antarktikom otkrio ostrvo Južnu Džordžiju i Južna Sandvička ostrva. Tek pedesetak godina kasnije otkriven je i kontinent. Posada ruskog broda „Mirni” u svojim dnevnicima navodi da je Antarktik otkrila 28. januara 1820. godine. Tada je kapetan broda Mihail Petrovič Lazarev ugledao visok led južno od 69°23’19” JGŠ i oko 2°10’ ZGD. Rusku ekspediciju su uz „Mirni” činila i dva broda „Vostok“, čiji je zapovednik bio Fadej Fadejevič Belingshauzen…

42 – 43     Akcija: Zimsko bushcraft okupljanje / Pomoć domu Stražilovo

Zimsko bushcraft okupljanje 2012. biće održano na planini Goč (Srbija) druge nedelje januara…
Datum: 8-14. 1. 2012. godine s tim da postoji mogućnost da skratimo za jedan dan zbog pravoslavne Nove godine. Niste u obavezi da dođete i u zakazano vreme, i da ostanete do kraja. Jednostavno budite koliko želite ili koliko Vam obaveze dozvoljavaju!
Lokacija: Planina Goč (Kraljevačka strana) – vrh Veliki jelenac.
Tema: bivakovanje U Zimskim Uslovima – Pravljenje zimskog zaklona – Priprema i paljenje vatre u vlažnim uslovima – Pronalaženje i priprema vode – Spremanje hrane u zimskim uslovima – Praćenje tragova životinja …

44 – 47 Predrag Ćirković     Biciklizam: Via Parenzana

Uskotračna železnička pruga povezivala je Trst preko niza stanica s Porečom, kao krajnjom stanicom. Bila je u funkciji od 1902. do 1935. godine. Prolazila je kroz tri države: Italiju, Sloveniju i Hrvatsku. Koridor pruge je danas sačuvan, kao i velik broj pratećih železničkih objekata, mostova, vijadukata i tunela. Deo trase stare pruge je preuređen za biciklističke i pešačke staze, a razmišlja se i o obnovi pojedinih deonica pruge u turističke svrhe. Povodom 100. rođendana pruge, 2002. godine, pokrenut je projekt revitalizacije Parenzane. Evropska unija je 2004. godine pokrenula projekt „Parenzana – Put zdravlja i prijateljstva”, a 10. maja 2008. godine trasa između Livada i Buja…

48 – 49Dragan Todorovski     Biciklizam: Bike cruising Makedonija

Naša grupa se zove „Bike Cruising”. Oformili smo je 2009. godine na facebook-u radi lakšeg dogovora oko vožnji. Nismo očekivali da će naše akcije privući toliko pažnje i imati veliku posećenost. Najčešće to ide spontano. Ja smislim neku relaciju, zatim napravim „event” na društvenoj mreži i dogovorim se sa bližim prijateljima šta ćemo da vozimo za vikend. Uvek ima između 30 i 50 ljudi. Do sada nas je najviše bilo 90 vozača.Bilo je hladno nedeljno jutro. Na „weather” kanalu za 20. novembar pisalo je da je -7 stepeni Celzijusa, ali nisam verovao. Ipak sa nabacio na sebe jaknu za zimsku vožnju. Kao kod svake nedeljene vožnje, bili smo u 8,45. u centru grada na Trgu Makedonija…

50 – 53Milijana Tomić     Putovanja: Indija – dragulj u kruni

Kako opisati zemlju koju u granicama vrhova večitog snega i leda sa jedne strane i džungli sa druge karakterišu 22.000 dijalekata i preko 20 glavnih jezika, zemlju u kojoj su nastale četiri velike religije i živi preko milijardu ljudi? Indijci imaju običaj da kažu da „šta god da kažeš o Indiji – istinito je”, i tačno je tako. Indija je zemlja neverovatnih kontrasta. Sa jedne strane videćete starca kako računa na abakusu, a s druge strane njegovog unuka kako koristi laptop. U svakom slučaju, kulturološki šok je neizbežan. Za mnoge zemlje možete reći da su takve, ali samo u Indiji izgovoreno dobija svoj pravi smisao. Odvajkada Indija je predstavljala izvor izobilja i bogatstva…

54 – 57     Market: Kape i rukavice

Nikad mi neće biti jasno zašto su kape i rukavice u onoj pomalo skrajnutoj grupi „Outdoor oprema – ostalo”. Tu su frljnuti kao da nisu obavezni prilikom svake akcije, makar to bio i vreli jul. Čak i ako sumnjičavo preskačete retke mog teksta, pokušaću da vas ubedim da sve ovo ima smisla.Elem, naš organizam je čudo prirode. Zadivljujuće otporan, čudesno prilagodiv, zapanjujuće samoodrživ… Upravo zbog toga uspevamo da opstanemo i u najekstremnijim uslovima, samo ako znamo da prepoznamo signale koje nam šalje naše telo. REČ-DVE O RUKAVICAMA. Na hladnoćama, bez obzira koliko dobro ili loše bilo zaštićeno, naše telo će prvo pokušati da se prilagodi…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *